Γενικές Προτάσεις


1.  Η πρόληψη τραυματισμών στη θάλασσα που υπηρετεί το υπό θέσπιση Π.Δ. είναι ένα πολυδιάστατο φαινόμενο που εμπλέκει έμμεσα ή άμεσα σχολές ναυαγοσωστικής, πλήθος επαγγελματικών κλάδων (ιδιοκτήτες σχολών εκπαίδευσης ναυαγοσωστικής και ταχυπλόων σκαφών, ιδιοκτήτες λουτρικών χώρων, διευθυντές σχολών και λουτρικών χώρων, ναυαγοσώστες, εκπαιδευτές, επικεφαλείς, πτυχιούχους φυσικής αγωγής και αθλητισμού, θεσμικούς παράγοντες υπουργείων Ναυτιλίας, Υγείας, Παιδείας, Τουρισμού, Εργασίας, και Αθλητισμού, Δήμων) και φυσικά όσους απολαμβάνουν το αποτέλεσμα της εργασίας τους, δηλαδή λουόμενοι για αναψυχή, αθλητισμό και αποκατάσταση στη θάλασσα. Για αυτό προτείνεται να αντικατασταθεί ο όρος "Σχολές Ναυαγοσωστικής Εκπαίδευσης" από τον όρο "Σχολές Εκπαίδευσης Ναυαγοσωστικής Θάλασσας". Ομοίως να αντικατασταθεί και ο τίτλος του άρθρου ως εξής: "Καθορισμός προϋποθέσεων ίδρυσης και λειτουργίας σχολών εκπαίδευσης ναυαγοσωστικής θάλασσας – Καθορισμός προϋποθέσεων χορήγησης άδειας ναυαγοσώστη θάλασσας από Λιμενικές Αρχές – Καθορισμός περιπτώσεων υποχρεωτικής πρόσληψης ναυαγοσώστη θάλασσας, σε οργανωμένες ή μη παραλίες, για την προστασία των λουομένων στο θαλάσσιο χώρο."
2.      Κατάργηση από τα μέλη του διδακτικού προσωπικού του καθηγητή Αγγλικών, δεδομένου ότι όλοι οι Έλληνες διδάσκονται Αγγλικά από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Αντικατάστασή του με ένα πίνακα Αγγλικής ορολογίας της ναυαγοσωστικής.
3.   Μη επαναφορά της καταργημένης διάταξης που επιτρέπει στον Εκπαιδευτή Αυτοδυτών να εργάζεται ως Εκπαιδευτής Ναυαγοσωστικής Θάλασσας. Η γνώση που κατέχει ένας εκπαιδευτής αυτοδυτών αποτελεί ένα ελάχιστο μέρος όσων απαιτούνται για την πλήρη διδασκαλία της "ναυαγοσωστικής". Όποιος εισηγηθεί και όποιος επαναφέρει αυτή τη ρύθμιση στο υπό τροποποίηση Π.Δ., φανερώνει άδηλα πλήρη άγνοια των διεθνών πρακτικών και των απαιτήσεων του ναυαγοσωστικού επαγγέλματος, συγχέοντας την επαγγελματική (rescue) ή ερασιτεχνική διάσωση (lifesaving) με την επαγγελματική ναυαγοσωστική (lifeguarding). Η 1η περιλαμβάνει το στοιχείο της πρόληψης, διάσωσης, φροντίδας. Η 2η περιλαμβάνει μόνο ένα μικρό μέρος της διάσωσης (rescue). Ομοίως, οι σχολές αυτοδυτών, από πλευράς γνώσεων, δεν τεκμαίρονται να εκπαιδεύουν ναυαγοσώστες, αν δεν έχουν αδειοδοτηθεί ως σχολές ναυαγοσωστικής.
4.      Κατάργηση του Ιατρού ως αρμοδίου για τη διδασκαλία της πρώτης βοήθειας ή αν αυτό δεν είναι εφικτό, να επιτραπεί η πρόσληψη και απασχόληση για τη διδασκαλία πρώτης βοήθειας επιπροσθέτως KAI σε Εκπαιδευτές Πρώτης Βοήθειας πιστοποιημένους από οργανισμούς που τελούν υπό την αιγίδα του Παγκοσμίου Οργανισμού Υγείας (European Resuscitation Council, International Liaison Committee of Resuscitation, Διεθνής Ερυθρός Σταυρός και Ερυθρά Ημισέληνος, Σαμαρείτες Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού κτλ).
5.      Αντικατάσταση του όρου "Διευθυντής Σπουδών" με τον όρο "Διευθυντής". Έτσι (α) θα απαλλαγεί ο διευθυντής από την υποχρέωση να είναι πτυχιούχος ΣΕΦΑΑ για να ορίζει το περιεχόμενο σπουδών και συνεπώς θα επιτραπεί στους ιδρυτές σχολών προ του Π.Δ. 23/2000 να εργάζονται ως Διευθυντές των σχολών τους. (β) Ο Διευθυντής θα ακολουθεί το πρόγραμμα σπουδών που θα ορίζεται σε εθνικό επίπεδο από το περιεχόμενο που θα ορίζει το Π.Δ. χωρίς να χρειάζεται να αυτοσχεδιάζει.
6.      Ένταξη πτυχιούχων ΣΕΦΑΑ (πρώην ΤΕΦΑΑ) με ανώτερους τίτλους (μεταπτυχιακό, διδακτορικό) και συνάφεια με τη ναυαγοσωστική, στο διευθυντικό/διδακτικό προσωπικό.
7.      Πρόβλεψη ορισμού διάταξης ώστε οι ιδρυτές σχολών ναυαγοσωστικής που λειτουργούν από προγενέστερα έτη, να ασκούν χρέη Διευθυντή (με την διοικητική έννοια) βάση ελαχίστων τυπικών προσόντων που θα αποδεικνύουν τη συνάφεια με τον κλάδο.
8.      Ενσωμάτωση πλήθους νέων παραρτημάτων προς διευκόλυνση του έργου των σχολών, του προσωπικού τους, των λουτρικών εγκαταστάσεων, της λιμενικής αρχής και της επιτροπής που αξιολογεί τους πιστοποιημένους ναυαγοσώστες.
9.      Καθορισμός ενιαίου συγγράμματος σε εθνικό επίπεδο για την επίτευξη τυποποίησης. Έως τώρα η κάθε σχολή διδάσκει ό,τι νομίζει καλύτερο χωρίς ενιαία εθνική γραμμή.
10.  Επικαιροποίηση της παρωχημένης και ανεπαρκούς διδακτέας ύλης (λχ ενσωμάτωση ρυθμίσεων για την αντιμετώπιση λουομένων με αναπηρία, του φαινομένου "shallow water blackout", αγχώδους μετατραυματικής διαταραχής, επιθανάτιων εμπειριών κτλ.)
11.  Κατάργηση του ναυαγοσωστικού σωσιβίου (rescue can) και καθορισμός αποκλειστικά του σωστικού σωλήνα (rescue tube). Διασαφήνιση ότι η σωστική σανίδα (rescue board) δεν ταυτίζεται με τις μικρές σανίδες που αγοράζουν παιδιά μικρής ηλικίας από καταστήματα παιχνιδιών και super market για να σερφάρουν με το σώμα τους αλλά έχει συγκεκριμένες προδιαγραφές (μήκος, χερούλια, μέγεθος). Σύσταση ένταξης (τουλάχιστον προαιρετικά) στον εξοπλισμό της λουτρικής εγκατάστασης, σύγχρονων τεχνολογιών (αυτόματο σύστημα υποβρύχιου εντοπισμού θύματος πνιγμού, τηλεκατευθυνόμενων βοηθημάτων διάσωσης) προς εξασφάλιση της ταχύτερης και ασφαλέστερης διεξαγωγής της διάσωσης τόσο για τον ναυαγοσώστη όσο και για το θύμα. Πρόβλεψη χρήσης μηχανοκίνητου σκάφους (ταχυπλόου ή jet ski με πλωτό φορείο).
12.  Ενσωμάτωση νέων πιστοποιήσεων στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα των σχολών προκειμένου να καλυφθούν οι σύγχρονες ανάγκες (Αρχηγός Ναυαγοσωστών, Διαχείριση Τραυματισμένης Σπονδυλικής Στήλης, Διασώστης Νερού, Εκπαιδευτής Ναυαγοσωστικής Θάλασσας, Εκπαιδευτής Διάσωσης Νερού, Εκπαιδευτής Εκπαιδευτών Ναυαγοσωστικής Θάλασσας).
13.  Καθορισμός διάρκειας, διδακτέας και εξεταστέας ύλης και τρόπου διεξαγωγής των εξετάσεων ώστε να εξασφαλιστεί τυποποίηση από τις σχολές και την επιτροπή εξετάσεων για άδεια ασκήσεως επαγγέλματος.
14.  Εμπλουτισμός του άρθρου που περιλαμβάνει ορισμούς και αρκτικόλεξα για την σαφήνεια των όρων.
15.  Κατάργηση του ορίου ηλικίας του ναυαγοσώστη. Όλοι οι πιστοποιημένοι ναυαγοσώστες με δίπλωμα σε ισχύ, ανεξαρτήτου ηλικίας, πρέπει να έχουν ίσα δικαιώματα εργασίας. Όποιος δεν έχει την ικανότητα, θα φαίνεται στις εξετάσεις. Η παρούσα διάταξη δηλώνει άγνοια του νομοθέτη και έχει προκαλέσει τεράστια προβλήματα: (1) Αφήνει στο περιθώριο ικανούς και άξιους επαγγελματίες ναυαγοσώστες που για να έφτασαν σε αυτή την ηλικία και εξακολουθούν να ασκούν το επάγγελμα, σημαίνει ότι έχουν αγάπη και εμπειρία. (2) Δημιουργεί διακρίσεις και άνιση αντιμετώπιση ενός κλάδου από πλευράς της πολιτείας. (3) Η ίδια η πολιτεία που απαιτεί την φύλαξη των παραλιών με ναυαγοσώστες, έρχεται με αυτή την διάταξη και μειώνει αριθμητικά τον αριθμό των υποψηφίων εργαζομένων, ωθώντας δήμους, εργολάβους και σχολές σε μια μάταιη και ανεπιτυχή αναζήτηση υποψηφίων για την κάλυψη των θέσεων εργασίας. Το αποτέλεσμα είναι οι σχολές να εκπαιδεύουν διαχρονικά λιγότερους ναυαγοσώστες, αφού το κίνητρο της εργασίας έχει "ημερομηνία λήξεως", οι εργολάβοι δεν ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους, οι δήμοι υποβάλλονται σε πρόστιμο, οι παραλίες μένουν αφύλακτες και οι λουόμενοι μένουν εκτεθειμένοι σε τραυματισμούς.
16.  Επέκταση του ωραρίου εργασίας του ναυαγοσώστη. Λόγω τις υπεριώδους ακτινοβολίας, αρκετοί λουόμενοι που ανήκουν στον ευάλωτο πληθυσμό (ηλικιωμένοι και οικογένειες με μικρά παιδιά), επιλέγουν είτε τις πρωινές ώρες είτε τις απογευματινές για να κολυμπήσουν. Η μετάθεση αντί τις επέκτασης του ωραρίου, αφήνει αφύλακτους είτε τους πρωινούς είτε τους απογευματινούς λουομένους.
17.  Όλες οι πιστοποιήσεις που θα χορηγεί η σχολή εκπαίδευσης ναυαγοσωστικής θάλασσας, να έχουν ημερομηνία λήξης, όπως συμβαίνει σε όλες τις χώρες. Η αρχική εκπαίδευση και πιστοποίηση αποδεικνύει επάρκεια την στιγμή της εξέτασης (και για μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο) και όχι παντοτινή. Το Δίπλωμα Ναυαγοσώστη Θάλασσας να έχει ισχύ 2 έτη ενώ του Εκπαιδευτή/ Εκπαιδευτή Εκπαιδευτών 4 έτη, πρακτική που ακολουθείται σε όλες τις ναυαγοσωστικά αναπτυγμένες χώρες.

3 comments:

  1. Έχοντας διαβάσει τις ανωτέρω προτάσεις διατάξεων, θεωρώ ότι είναι εξαιρετικά σημαντικές και αναγκαίες προκειμένου να αναμορφωθεί πλήρως το νομικό οπλοστάσιο για την ναυαγοσωστική ακτής. Η πολυετής μου ενασχόληση με θέματα υγρού στίβου σε επίπεδο αθλητισμού αλλά και ως διδάσκουσα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, μου επιτρέπει να κατανοήσω την σημαντικότητα και αναγκαιότητά τους τόσο για τον επαγγελματία ναυαγοσώστη, όσο και για τον λουόμενο που θα απολαύσει το αγαθό της ασφάλειας στο νερό.

    Αγγελική Δούκα, BEd, MA, PhD
    Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό
    Τομέας Υγρού Στίβου
    ΣΕΦΑΑ-ΕΚΠΑ
    geldouka@phed.uoa.gr

    ReplyDelete
  2. Εϊναι απαραίτητη η αξιοποίηση πτυχιούχων ΣΕΦΑΑ με ανώτερους πανεπιστημιακούς τίτλους. Σύμφωνα με την Συνθήκη της Μπολόνια, όσοι κατέχουν μεταπτυχιακό (level 7, EQF) και διδακτορικό (level 8, EQF) τίτλο σπουδών, ανήκουν σε ανώτερη εκπαιδευτική βαθμίδα από όσους κατέχουν βασικό πτυχίο (level 6 EQF). Συνεπώς, θα πρέπει να απεικονίζονται με σαφήνεια τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις τους γύρω από τη ναυαγοσωστική στο Π.Δ., όταν το περιεχόμενο των σπουδών τους έχει συνάφεια με την ναυαγοσωστική. Τα θέματα εκπαίδευσης και διδακτέας ύλης (με νέες πιστοποιήσεις) και χρήση σύγχρονου ναυαγοσωστικού εξοπλισμού είναι απαραίτητα. Ομοίως και η επανεκπαίδευση για την αξιολόγηση της επάρκειας των επαγγελματιών.

    Argyris Toubekis


    Assistant Professor
    Kapodistrian University of Athens
    Faculty of Physical Education & Sport Sciences
    atoubekis@phed.uoa.gr

    ReplyDelete
  3. Σωστές επισημάνσεις και παρεμβάσεις άκρως αναγκαίες! Ελπίζω να αξιοποιηθόυν με την ανάλογη εκτίμηση...

    ReplyDelete