Πιστοποιήσεις και Διδακτέα Ύλη Σχολών Εκπαίδευσης Ναυαγοσωστικής Θάλασσας


Να προστεθούν τα παρακάτω:
1.      Η σχολή ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης κατόπιν επιτυχούς εκπαίδευσης, χορηγεί διπλώματα και πιστοποιητικά. Η διδασκαλία πραγματοποιείται από τους Εκπαιδευτές Εκπαιδευτών και τους Εκπαιδευτές όπως ορίζεται στα επιμέρους άρθρα του παρόντος Π.Δ. Η εκπαίδευση παρέχεται σε τμήματα των δώδεκα (12) κατά ανώτατο όριο εκπαιδευομένων. Οι υποψήφιοι πρέπει να είναι ηλικίας τουλάχιστον 18 ετών την πρώτη ημέρα της εκάστοτε εκπαίδευσης. Οι ελάχιστες ώρες και το περιεχόμενο διδασκαλίας για κάθε πιστοποίηση, είναι:
1.1.          «Πιστοποιητικό Διασώστη Νερού» (ΔΝ) ελάχιστης διάρκειας 20 ωρών: (1) είσοδος στο νερό, (2) προσέγγιση θύματος με αισθήσεις και απώλεια συνείδησης, (3) τεχνικές απόκρουσης, (4) τεχνικές απαλλαγής από εναγκαλισμό με θύμα, (5) τεχνικές διάσωσης χωρίς εξοπλισμό (φωνή, άπλωμα άκρου, άπλωμα αντικειμένου, πέταγμα αντικειμένου, υδροβασία), (6) ρυμουλκήσεις θύματος με άμεση σωματική επαφή, (7) μία διάσωση θύματος με αισθήσεις στην επιφάνεια του νερού με χρήση σωστικού σωλήνα, (8) έξοδος από το νερό, (9) μέθοδοι μεταφοράς κινδυνεύοντος ατόμου, (10) διαχείριση πάσχοντος με επιθανάτια εμπειρία, (11) ύλη που θα ορίζει το ΥΝΝΠ στα πλαίσια εναρμονισμού της εκπαίδευσης με νέες τεχνικές και επιστημονικά ευρήματα.
1.2.          «Δίπλωμα Ναυαγοσώστη Θάλασσας» (ΝΘ) ελάχιστης διάρκειας 60 ωρών: (1) καρδιοπνευμονική αναζωογόνηση, αντιμετώπιση πνιγμονής και θέση ανάνηψης βρέφους, παιδιού και ενηλίκου, (2) πρωτοβάθμιος έλεγχος, (3) δευτεροβάθμιος έλεγχος, (4) άσθμα, (5) αιμορραγία, (6) εγκεφαλικό επεισόδιο, (7) διάσειση, (8) δήγμα, ιδίως, εντόμων και ερπετών, (9) διαβήτης, (10) επιληψία στο νερό και στην στεριά, (11) διάστρεμμα, (12) θλάση, (13) λιποθυμία, (14) έγκαυμα, (15) υποθερμία, (19) θερμοπληξία, (17) ξένο αντικείμενο σε μάτι-μύτη-σώμα, (18) ακρωτηριασμός, (19) δηλητηρίαση, (20) πνευμοθώρακας, (21) συμπλήρωση αναφοράς περιστατικού, (22) τραυματισμός από επαφή με υδάτινη ζωή, (23) διαχείριση πάσχοντος με επιθανάτια εμπειρία, (24) ύλη που θα ορίζει το ΥΝΝΠ στα πλαίσια εναρμονισμού της εκπαίδευσης με νέες τεχνικές και επιστημονικά ευρήματα, (2) υποχρεώσεις ναυαγοσώστη όπως ορίζονται στο παρόν Π.Δ., (3) μέτρα ασφαλείας σε πισίνα για δραστηριότητες αθλητισμού και αναψυχής, (4) τεχνικές διάσωσης με σωστικό σωλήνα σε κινδυνεύοντα με παρουσία ή απουσία αισθήσεων, με παρουσία ή απουσία αναπνοής, που βρίσκεται στην επιφάνεια του νερού, βυθισμένος κατά ένα χέρι απόσταση από την επιφάνεια και στον πυθμένα, (5) αντιμετώπιση ατόμων με αναπηρία. Προαπαιτούμενο για τη συμμετοχή στην εκπαίδευση είναι η ικανότητα του υποψηφίου να κολυμπάει 100μ με οποιοδήποτε στυλ και επίσης η κολύμβηση 50 μ σε 60'' με οποιοδήποτε στυλ.
1.3.          «Πιστοποιητικό Αρχηγού Ναυαγοσωστών» (ΑΝ) ελάχιστης διάρκειας 15 ωρών: (1) τις υποχρεώσεις του ΑΝ όπως ορίζονται σε ξεχωριστό άρθρο του παρόντος Π.Δ., (2) διαφορές ηγεσίας και διοίκησης, (3) ακόλουθοι, (4) ηγεσία και ναυαγοσωστική ομάδα, (5) αποτελεσματική διοίκηση και ηγεσία, (6) στυλ αποφάσεων ενός ηγέτη, (7) η κατάσταση ως μεταβλητή στην λήψη αποφάσεων ενός ηγέτη, (8) η ανάπτυξη ενός αρχηγού ναυαγοσωστών ως ηγέτη, (9) κρίση αποτελεσματικότητας της ναυαγοσωστικής ομάδας, (10) παραδείγματα αποτελεσματικής ηγεσίας, (11) προβλήματα που μπορεί να συναντήσει ένας αρχηγός στη ναυαγοσωστική ομάδα, (12) ύλη που θα ορίζει το ΥΝΝΠ στα πλαίσια εναρμονισμού της εκπαίδευσης με νέες τεχνικές και επιστημονικά ευρήματα. Προαπαιτούμενο για την συμμετοχή σε αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι η κατοχή οποιουδήποτε διπλώματος ναυαγοσώστη.
1.4.         «Πιστοποιητικό Διαχείρισης Κατάγματος Σπονδυλικής Στήλης» (ΔΤΣΣ) ελάχιστης διάρκειας 10 ωρών: (1) βασικά στοιχεία ανατομίας, (2) αίτια πρόκλησης κατάγματος της σπονδυλικής στήλης, (3) συμπτώματα και κλινική σημειολογία κινδυνεύοντος ατόμου, (4) ακινητοποίηση τραυματισμένης σπονδυλικής στήλης σε όρθια θέση από δύο ναυαγοσώστες, (5) ακινητοποίηση τραυματισμένης σπονδυλικής στήλης (ΤΣΣ) στο νερό με σπονδυλικό φορείο από 4 ή 5 πιστοποιημένα άτομα, (6) ακινητοποίηση θύματος με ΤΣΣ σε ρηχό νερό από 2 διασώστες και σπονδυλικό φορείο, (7) ακινητοποίηση θύματος με ΤΣΣ σε ρηχό νερό από 5 διασώστες χωρίς σπονδυλικό φορείο, (8) χορήγηση οξυγόνου, (9) διαχείριση θύματος τοποθετημένου στο σπονδυλικό φορείο που κάνει εμετό, (10) ύλη που θα ορίζει το ΥΝΝΠ στα πλαίσια εναρμονισμού της εκπαίδευσης με νέες τεχνικές και επιστημονικά ευρήματα.
1.5.          «Δίπλωμα Εκπαιδευτή Ναυαγοσωστών Θάλασσας» (Ε-ΝΘ) ελάχιστης διάρκειας 20 ωρών: Ο υποψήφιος εκπαιδευτής εκπαιδεύεται στα παρακάτω: (1) διδασκαλία τεχνικών διάσωσης σε θάλασσα, (2) αρχές διδακτικής, (3) αρχές πραγματοποίησης μιας διάλεξης, (4) μέθοδοι διδασκαλίας, (5) προετοιμασία ενός σεμιναρίου, (6) καταγραφή ερωτήσεων αυτο-αξιολόγησης, (7) κατανόηση συστήματος βαθμολόγησης υποψηφίων, (8) ο ρόλος του εξεταστή, (9) σκοποί εικονικών επειγόντων περιστατικών, (10) εκμάθηση των κριτηρίων εξέτασης και επανεξέτασης αποτυχόντων υποψηφίων, (11) εκμάθηση μεθόδων κατοχύρωσης απόδειξης συνεχούς εκπαίδευσης, (12) συμπλήρωση ερωτηματολογίου εξέτασης (13) εξήγηση των λόγων χρήσης του ναυαγοσωστικού εξοπλισμού, (14) ανατομία της σπονδυλικής στήλης, (15) αίτια σπονδυλικού τραυματισμού σε λουτρικούς χώρους, (16) επίδειξη τοποθέτησης αυχενικού κολάρου, (17) περιγραφή συστήματος σταθεροποίησης της κεφαλής, (18) διδασκαλία διαχείρισης υποψίας τραυματισμένης σπονδυλικής στήλης στην ξηρά, (19) διδασκαλία του ηλεκτρικού συστήματος της καρδιάς, (20) διδασκαλία χρήσης αυτόματου εξωτερικού απινιδιστή, (21) εκμάθηση του τρόπου εξέτασης υποψηφίων των διαφόρων εκπαιδεύσεων που προβλέπονται για κάθε δίπλωμα εκπαιδευτή, (22) υποχρεώσεις εκπαιδευτή της παραγράφου 2 του άρθρου 7, (23) διαχείριση θύματος με επιθανάτια εμπειρία, (24) ύλη που θα ορίζει το ΥΝΝΠ στα πλαίσια εναρμονισμού της εκπαίδευσης με νέες τεχνικές και επιστημονικά ευρήματα. Με την ολοκλήρωση της ανωτέρω διδασκαλίας, ο υποψήφιος εκπαιδευτής πραγματοποιεί: (25) πλήρη εκπαίδευση ομάδας τουλάχιστον τεσσάρων υποψηφίων και (26) πλήρη εξέταση δεύτερης ομάδας τουλάχιστον τεσσάρων υποψηφίων, για την λήψη οποιουδήποτε διπλώματος ναυαγοσώστη. Προαπαιτούμενο για την συμμετοχή σε αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι η κατοχή των διπλωμάτων ΝΘ και πιστοποιητικού ΑΕΑ σε ισχύ, και η εργασιακή προϋπηρεσία ως ΝΘ με δηλωμένα τουλάχιστον 75 ένσημα.
1.6.          «Δίπλωμα Εκπαιδευτή Διάσωσης Νερού» (Ε-ΔΝ) ελάχιστης διάρκειας 15 ωρών: Ο υποψήφιος εκπαιδευτής εκπαιδεύεται στα παρακάτω: (1) διδασκαλία τεχνικών διάσωσης έξω από τον περιβάλλοντα χώρο της ακτής και μέσα από το νερό με άμεση σωματική επαφή (διάσωση με φωνή, άπλωμα άκρου, άπλωμα αντικειμένου, πέταγμα αντικειμένου, υδροβασία, πλωτό μέσο, σωστικό εξοπλισμό, άμεση σωματική επαφή), (2) τεχνικές απόκρουσης εναγκαλισμού από το θύμα, (4) τεχνικές απαλλαγής από εναγκαλισμό με θύμα, (5) τεχνικές εξόδου από το νερό, (6) τεχνικές μεταφοράς και παροχής φροντίδας στο θύμα, (6) τεχνικές διάσωσης πολλαπλών θυμάτων (διπλός πνιγμός και διπλή ρυμούλκηση), (7) εικονικά σενάρια για την καλλιέργεια πρωτοβουλίας, (8) υποχρεώσεις εκπαιδευτή της παραγράφου 2 του άρθρου 7, (9) διαχείριση πάσχοντος με επιθανάτια εμπειρία, (10) ύλη που θα ορίζει το ΥΝΝΠ στα πλαίσια εναρμονισμού της εκπαίδευσης με νέες τεχνικές και επιστημονικά ευρήματα. Με την ολοκλήρωση της ανωτέρω διδασκαλίας, ο υποψήφιος εκπαιδευτής διάσωσης πραγματοποιεί (11) πλήρη εκπαίδευση ομάδας τουλάχιστον τεσσάρων υποψηφίων και (12) πλήρη εξέταση δεύτερης ομάδας τουλάχιστον τεσσάρων υποψηφίων του εκπαιδευτικού προγράμματος ΔΝ. Προαπαιτούμενο για την συμμετοχή σε αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι η κατοχή πιστοποιητικών ΔΝ και ΠΒ σε ισχύ.
1.7.         Πιστοποιημένη προηγούμενη μάθηση: Σε περίπτωση που ο κάτοχος ενός από τα παραπάνω πιστοποιητικά/διπλώματα, που βρίσκονται σε ισχύ, επιθυμήσει να εκπαιδευτεί και σε κάποιο άλλο, απαλλάσσεται από την υποχρέωση της διδασκαλίας της διδακτέας ύλης που είναι κοινή στις δυο πιστοποιήσεις και οφείλει να παρακολουθήσει μόνο την διδακτέα ύλη που δεν έχει διδαχτεί. Τα έξοδα της επιπρόσθετης εκπαίδευσης που πραγματοποιείται για την κάλυψη επαγγελματικών αναγκών λουτρικής εγκατάστασης θάλασσας στην οποία ήδη εργάζεται, βαρύνουν τον λουτρικό χώρο και η εκπαίδευση πραγματοποιείται εκτός ωραρίου εργασίας.
2.      Ο Διευθυντής τηρεί φάκελο για κάθε εκπαιδευόμενο όπου καταχωρεί:
2.1.              αίτηση εγγραφής με υπογραφή του εκπαιδευόμενου στην οποία να αναγράφεται ότι έχει κατανοήσει και θα τηρεί τους κανονισμούς της ναυαγοσωστικής σχολής (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ #).
2.2.              μία (1) πρόσφατη φωτογραφία του εκπαιδευόμενου
2.3.              ένα (1) φωτοαντίγραφο αστυνομικής ταυτότητας
2.4.              πιστοποιητικό υγείας Κέντρου Υγείας ή Κρατικού Νοσοκομείου ή ιδιώτη γιατρού που θα συνυπογράφεται από παθολόγο ή καρδιολόγο και θα αναφέρει τα εξής: «βεβαιώνεται ότι όπως προκύπτει από την εξέταση που διενεργήθηκε, ο/η δεν πάσχει από μεταδοτική ασθένεια ή/και από καρδιαγγειακό νόσημα και συνεπώς είναι ικανός/ή από ιατρικής άποψης να εκπαιδευτεί για το επάγγελμα του ναυαγοσώστη». Η λήψη του πιστοποιητικού υγείας είναι απαραίτητη για τους υποψηφίους των οποίων η εκπαίδευση απαιτεί την είσοδο στο νερό.
2.5.              πιστοποιητικό από ωτορινολαρυγγολόγο και οφθαλμίατρο κέντρου υγείας, κρατικού νοσοκομείου ή ιδιώτη γιατρού που θα πιστοποιεί την οπτικοακουστική οξύτητα και αντίληψη χρωμάτων, για όσους επιθυμούν για τους υποψήφιους ΝΘ ως εξής: (1) Οπτική Οξύτητα: Οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν οπτική οξύτητα τουλάχιστον 5/10 χωρίς διόρθωση σε κάθε μάτι ή πάνω από 7/10 με διόρθωση σε κάθε μάτι με ειδικά γυαλιά ή φακούς. (2) Αντίληψη Χρωμάτων: Οι υποψήφιοι δεν πρέπει να έχουν αχρωματοψία. (3) Ακουστική Οξύτητα: Οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν τελείως φυσιολογική ακουστική οξύτητα, δηλαδή ικανότητα αντίληψης και κατανόησης ψυθιριστικής φωνής από απόσταση 5 μέτρων και στα δύο αυτιά, κάθε ένα χωριστά εξεταζόμενο, ακοομετρική δε πτώση όχι μεγαλύτερη από 20db σε όλες τις συχνότητες. Η λήψη του ανωτέρω ιατρικού πιστοποιητικού είναι απαραίτητη μόνο για τους υποψηφίους που επιθυμούν να εργαστούν και οι οποίοι θα πρέπει να το προσκομίζουν στον εργοδότη τους.
2.6.              έντυπο της πολιτικής που εφαρμόζεται για την προστασία των παιδιών υπογεγραμμένο από τον υποψήφιο ναυαγοσώστη (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ #).
2.7.              έντυπο αξιολόγησης που συμπληρώνεται στο τέλος της εκπαίδευσης από τον υποψήφιο ναυαγοσώστη (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ #).
2.8.              το συμπληρωμένο και βαθμολογημένο έντυπο γραπτών εξετάσεων του υποψηφίου της παραγράφου 2 του άρθρου 5.
2.9.              το συμπληρωμένο και βαθμολογημένο έντυπο πρακτικής εξέτασης του υποψηφίου της παραγράφου 3 του άρθρου 5, όπως προβλέπεται στα παραρτήματα.
2.10.          Όσοι αποφοιτούν επιτυχώς από την σχολή εκπαίδευσης ναυαγοσωστικής θάλασσας εφοδιάζονται με πιστοποιητικό ή δίπλωμα ανάλογου τύπου με αυτό που αναγράφεται στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ #.

4 comments:

  1. Το παρόν άρθρο είναι εξαιρετικά σημαντικό. Δίνει την ευκαιρία της εκπαίδευσης περισσότερων γνωστικών αντικειμένων στις σχολές ναυαγοσωστικής. Έτσι οι σχολές, μπορούν να προσφέρουν περισσότερες γνώσεις τόσο στους υποψήφιους ναυαγοσώστες όσο και στο κοινό που θέλει να γνωρίζει σε περίπτωση τραυματισμού μέσα και έξω από το νερό, πως να προσφέρει βοήθεια. Λχ σε οργανισμούς όπως το RLSS UK, SLSA GB, SLSA Australia, κτλ, ο αριθμός των πιστοποιήσεων που δύνανται να χορηγήσει μια σχολή ναυαγοσωστικής μέσω αντίστοιχων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ξεπερνά τις 50. Είναι ντροπή για το Υπουργείο Ναυτιλίας και την Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας που χειρίζεται το θέμα της ασφάλειας στη θάλασσα, μέσα από την θεσμοθέτηση της νομοθεσίας, να αρνείται τον πολλαπλασιασμό των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, και να περηφανεύεται ότι έφτιαξε νέο νόμο. Περισσότερα εκπαιδευτικά προγράμματα που θα απευθύνονται στους εκατομμύρια Έλληνες και όχι σε μερικές εκατοντάδες υποψήφιους ναυαγοσώστες, θα προσφέρουν ένα τεράστιο τοίχος ανοσίας απέναντι σε πιθανές έκτακτες ανάγκες. Φαντάζεστε αν κάθε χρόνο, αντί να εκπαιδεύουν οι σχολές ναυαγοσωστικής 1.000-2.000 ναυαγοσώστες, εκπαίδευαν επίσης και 50.0000 απλούς πολίτες σε θέματα πρώτης βοήθειας, διάσωσης, ακινητοποίησης τραυματισμένης σπονδυλικής στήλης κτλ πόσο πιο ασφαλής θα ήταν η Ελλάδα; Δηλαδή το κράτος θα είχε "συμμάχους" του απέναντι σε ένα επείγον περιστατικό, πολλούς αυτόπτες μάρτυρες. Τώρα, όταν συμβεί κάτι, δεκάδες άνθρωποι κάθονται βουβοί γύρω από το θύμα και περιμένουν το θαύμα ... της ανάνηψης του θύματος ή της έγκαιρης άφιξης του ασθενοφόρου! Θαύμα θα είναι να αλλάξει φιλοσοφία η Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας και να νομοθετήσει σωστά, αντί να προσποιείται ότι "διαβουλεύτηκε" επαρκώς! Συμφωνώ πλήρως με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου.

    Ελευθερία Αβραμίδου, DipEd, BEd, Bsc
    Εκπαιδεύτρια SLSA GB, STA, ASA, BST
    Diploma Award, Royal Life Saving Society Commonwealth
    eleftheriaavramidou@hotmail.com

    ReplyDelete
  2. Σε όλες τις χώρες, ακόμα και στις λιγότερο αναπτυγμένες, οι σχολές που ασχολούνται με την εκπαίδευση ναυαγοσωστών, μπορούν να δίνουν πιστοποιήσεις σε συναφή γνωστικά αντικείμενα και σε πολίτες που ενδιαφέρονται να αποκτήσουν γνώσεις. Συμφωνώ με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου. Είναι ανάγκη οι σχολές να επιτρέπεται υπό τον έλεγχο του κράτους και με σαφή διδακτέα - εξεταστέα ύλη και εκπαιδευτικό σύγγραμμα, να παρέχουν τέτοια εκπαιδευτικά προγράμματα.

    ΝΗΡΕΑΣ ΠΑΤΡΑΣ
    ΤΜΗΜΑ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΙΚΗΣ
    nireasathna@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Είναι σημαντικό οι σχολές ναυαγοσωστικής να έχουν το δικαίωμα να εκπαιδεύουν σε βασικά θέματα όσους επιθυμούν να αποκτήσουν βασικές γνώσεις για να προστατεύουν τον εαυτό τους και τους άλλους.

    Argyris Toubekis


    Assistant Professor
    Kapodistrian University of Athens
    Faculty of Physical Education & Sport Sciences

    ReplyDelete
  4. Η γνώση ποτέ δεν έβλαψε αλλά αντιθέτως θωράκισε τον άνθρωπο κάνοντάς τον σοφό και επαρκή. Όσο περισσότερα μαθαίνεις στον τομέα της ναυαγοσωστικής, σε κάνουν να αισθάνεσαι έτοιμος και σίγουρος όταν θα κλιθείς να αντιμετωπίσεις ένα περιστατικό. Η γνώση οδηγεί στην αυτοπεποίθηση και στη λήψη σωστών αποφάσεων. Οι λουόμενοι χρειάζονται ανθρώπους που θα συνδράμουν έχοντας ορθή σκέψη και απύθμενη γνώση στο αντικείμενο. Χρειάζονται τους καλύτερους!

    ReplyDelete